Algemeen
De mentor is de spil in de leerlingbegeleiding. Wil je de leerlingbegeleiding versterken dan vraagt dat om versterking van het mentoraat. In deze basistraining mentoraat die geschikt is voor zowel startende als ervaren mentoren staan drie thema’s centraal:
- Positieve groepsvorming
- Gesprekken voeren met leerlingen
- Samenwerken met ouders.
Vaak wordt gezegd, training is niet altijd leuk, maar het resultaat wel. Ik ga voor een leuke training met een mooi resultaat In de training ga ik voor samenwerking en verwacht resultaat.
Inhoud
De inhoud van de training wordt altijd afgestemd met de school en richt zich op attitude, kennis en vaardigheden. De theorie wordt praktisch uitgewerkt zowel plenair als in kleine groepjes om zo de persoonlijke ontwikkeling van elke deelnemer op het oog te hebben. Na elke trainingsbijeenkomst wordt de groep digitaal verdiepend materiaal aangereikt.
Aandachtspunten per thema
- Hoe zorg ik voor een positieve groepsvorming?
- theorie vanuit de groepsdynamica
- vanaf de start invloed uitoefenen op gewenst gedrag
- de betekenis van eerste indruk en hoe je hierin kunt sturen
- werken aan veiligheid
- theoretische uitwerking van de fases van Tuckman
- bij elke fase praktische werkvormen waarmee we gaan oefenen zodat positieve groepsvorming in het team ook zelf ervaren wordt.
- Hoe ga ik in gesprek met leerlingen?
- in contact komen met een leerling
- houdingsaspecten in een gesprek
- ruimte geven en ruimte nemen in een gesprek
- niveaus in een gesprek
- de kracht van erkenning.
- Welke rol hebben ouders en hoe kan ik samenwerken met ouders?
- rol en betekenis van ouders
- dynamische driehoek en groeiruimte van een kind
- verticale en horizontale loyaliteit
- samenwerken ook als het lastig is.
- verbindend taalgebruik.
Belasting
Contacttijd: 18 uur Studielast literatuur en verwerking 6 uur
