Naar effectieve leerlingbesprekingen

Algemeen

Op elke school worden leerlingbesprekingen gehouden en elke school doet dat ook verschillend. De vraag is, wordt er tijdens de bespreking recht gedaan aan de leerling, de klas, de docenten en de ouders. Helaas kan een leerlingbespreking ook een bron van frustratie  zijn omdat het niet lukt effectief te vergaderen tot actie te komen. In deze training staan we stil bij wat nodig is om te komen tot effectieve leerlingbesprekingen.

Inhoud

Bij effectieve leerling besprekingen worden signalen van gedrags- en leerproblemen omgezet in afspraken over het handelen van leerling, ouders en docenten. Niet alleen de bespreking maar ook de voorbereiding, de acties en evaluatie zijn van essentieel belang. Leerlingbesprekingen zeggen iets over de organisatie, het pedagogische klimaat en het onderwijs. Daarom is het voor effectieve leerlingbesprekingen noodzakelijk om verder te kijken dan alleen de bespreking.

Bij een effectieve leerlingbespreking dient er aandacht te zijn voor de leerling en zijn ouders, de mentor en de vakdocenten. Waar liggen taken en verantwoordelijkheden en hoe zorgen we dat ook de leerling en zijn/haar ouders er actief bij betrokken zijnn.

Na deze praktijktraining weet je:

  • Wat nodig is voor een effectieve leerlingbespreking
  • Hoe je een leerlingbespreking kunt leiden
  • Wat je persoonlijke aandachtspunten zijn en wat aandachtspunten zijn voor de school. 

Belasting

Contacttijd: 6 uur            Studiebelasting: literatuur en verwerking 2 uur