Motiverende gespreksvoering

Algemeen

Hoe kun je op een constructieve manier gesprekken voeren met leerlingen, zeker als je merkt dat gedrag of cijfers niet gaan zoals we wensen. Op het moment dat wij de noodzaak zien om hier het gesprek over te hebben, is het zeker niet vanzelfsprekend dat een leerling dit ook nodig vindt. Vaak merken we dan dat de leerling de hakken in het zand zet of door sociaal wenselijk antwoorden te geven. In deze training ontdekken we hoe we weerstand kunnen doorbreken en tot en constructieve communicatie kunnen komen zodat de leerling eerlijk zijn keuzes onder ogen ziet en bereid is deze te heroverwegen.

Inhoud

In deze tweedaagse training ga je ontdekken wat er gebeurt als je eerst stilstaat bij de leerling en je reparatiereflex even op zak houdt. Gedrag wat een leerling vertoont is nooit vreemd, het is wat de leerling vanuit zijn perspectief, bewust of onbewust, het meeste oplevert.

Je start dus met verbinding maken en stil te staan bij het perspectief van de leerling, zonder oordeel.

Zodra de weerstand vermindert ontstaat er vaak de ruimte om samen met de leerling de ambivalentie ten aanzien van de verandering en de mogelijkheden tot andere keuzes te onderzoeken. Een mens wil namelijk best veranderen, hij wil alleen niet veranderd worden. In deze tweedaagse training wordt je stap voor stap meegenomen in de methodiek van motiverende gesprekvoering.

Aandachtspunten in de training:

  • Opbrengsten van gedrag
  • Van repareren naar begrijpen
  • Weerstand verminderen, van behoudtaal naar verandertaal
  • Onderzoeken van ambivalentie
  • De waarde van gevoelsreflecties
  • Werken met de beslissingsbalans
  • Van fixed naar growth mindset

Belasting

Contacttijd: 12 uur          Studiebelasting: literatuur en verwerking 4 uur